Obsah Obsah

Obsah  Základní vlastnosti hvězd

Hvězdy a mlhoviny | Úvod

Hvězdy jsou ve viditelné oblasti spektra dominantními útvary ve vesmíru. Jejich kulová symetrie je výsledkem rovnováhy mezi gravitačním smršťováním a vlastním tlakem látky a záření. Hvězdy vzbuzovaly při pohledu na noční oblohu v člověku odpradávna tajemné a nostalgické pocity. Vesmír samozřejmě nejsou jen hvězdy. Pro nás mají ale mimořádnou důležitost. Díky jedné z nich, našemu Slunci, které nám dodává životodárnou energii, můžeme existovat. Celá staletí lidé vymýšleli teorie o tom, jak hvězdy žijí a umírají. Teprve technická úroveň člověka konce dvacátého století poprvé umožnila spatřit zrození hvězdy – zárodečné globule ve Velké mlhovině v Orionu či v Orlí mlhovině (1995) – a úmrtí hvězdy – vznik neutronové hvězdy nebo dokonce závěrečný kolaps hvězdy do černé díry (1998). Poprvé jsme také spatřili povrch jiné hvězdy, než je Slunce – hvězdy Betelgeuse ze souhvězdí Orionu (1995) a nalezli první exoplanetu obíhající kolem hvězdy podobné Slunci (1995).

Hvězdokupa Paterčata (HST) v blízkosti středu Galaxie

Život hvězd je bytostně svázán s mlhovinami. Z rozsáhlých oblaků plynu a prachu se hvězdy rodí a v závěrečných fázích vývoje odhazují obálky nebo dokonce explodují jako supernovy, aby daly vzniknout novým mlhovinám a obohatily mezihvězdné prostředí o těžké prvky, které v nich vznikly termojadernou syntézou. Samo pochopení zdroje energie ve hvězdách trvalo mnoho století. Dnes máme jistotu, že se v nitru hvězd slučují malá jádra do větších celků a uvolněná energie zaplavuje široké daleké okolí. Lidstvo se snaží takové procesy napodobit u nás na Zemi. Zvládnutí termojaderné syntézy v pozemských podmínkách je vysněným cílem vědců už po tři čtvrtiny století. Až se to jednou podaří, získáme levný a čistý zdroj energie pro mnoho dalších generací. Politické špičky jistě takový levný zdroj zdaní natolik, že běžný spotřebitel žádnou úlevu v ceně nepozná a novodobí gauneři v sacích a kravatách si legálně nakradou, co jimi prosazené zákony umožní. Doba poetických zlodějičků kradoucích prádlo pověšené u sousedů na dvorku už nenávratně minula.

Obsah  Základní vlastnosti hvězd