|
Sluneční plachtění
Jiří Hofman, 29. srpna 2005
V roce 1865 Jules Verne ve svém románu Ze Země na Měsíc při
popisu projektilu, který měl být vystřelen až na Měsíc, napsal: „…nikdy
nepřekročí rychlost 29 700 mil za hodinu… Není zřejmé, že tato
rychlost bude jednou překonána ještě vyššími rychlostmi, které dosáhneme
spíš pomocí světla nebo elektřiny než mechaniky?“ Verne tak prokázal svůj
obdivuhodný přehled nad nejnovějšími poznatky vědy. James
Clerk Maxwell totiž nedlouho před tím objevil tlak
elektromagnetického zářeníTlak
elektromagnetického záření – tlak, který vyvolává dopadající
elektromagnetické záření. V případě, že se záření na povrchu tělesa
pohlcuje, změna hybnosti tělesa po dopadu jednoho fotonu je rovna hybnosti
tohoto fotonu. Pokud se foton odrazí, je změna hybnosti dvojnásobná. Tlak
slunečního záření je roven jedné třetině hustoty energie tohoto
záření.. Tento tlak je ve většině případů jen velmi slabý. Když
máme ale zdroj, který výkonně září po dlouhou dobu, můžeme postavit
zařízení, které tento tlak využije podobně jako námořní plachetnice
využívají vítr. Takovým zdrojem je bezesporu naše SlunceSlunce – nám nejbližší hvězda, ve vesmíru
vcelku běžná hvězda tzv. hlavní posloupnosti. Je od naší Země 150 milionů
km daleko, její průměr činí 1 400 000 km. Teplota na
povrchu dosahuje 5 780 K, v centru 15 milionů K. Září
výkonem 4×1026 W. Spálí při tom 700 milionů tun
vodíku každou sekundu..
Slunce – nám nejbližší hvězda, ve vesmíru vcelku běžná
hvězda tzv. hlavní posloupnosti. Je od naší Země 150 milionů km
daleko, její průměr činí 1 400 000 km. Teplota na
povrchu dosahuje 5 780 K, v centru 15 milionů K.
Září výkonem 4×1026 W. Spálí při tom
700 milionů tun vodíku každou sekundu.
Sluneční záření – elektromagnetické záření širokého
spektra, od dlouhovlnného rádiového záření až po rentgenové, které
vyzařuje Slunce. U Země pak tok energie tohoto
elektromagnetického záření činí asi 1,4 kW/m².
Tlak elektromagnetického záření – tlak, který vyvolává
dopadající elektromagnetické záření. V případě, že se záření na
povrchu tělesa pohlcuje, změna hybnosti tělesa po dopadu jednoho
fotonu je rovna hybnosti tohoto fotonu. Pokud se foton odrazí, je
změna hybnosti dvojnásobná. Tlak slunečního záření je roven jedné
třetině hustoty energie tohoto záření.
Sluneční plachetnice – kosmická loď, která ke svému pohonu
využívá tlaku elektromagnetického záření Slunce. Dosud neproběhla
žádná úspěšná zkouška plavidla s tímto typem
pohonu. |
Historie slunečního plachtění
Ačkoli prvními úvahami o slunečním plachtění se zabýval už Konstantin
Ciolkovskij, sluneční plachetnice se dostaly do podvědomí mnoha lidí
až se známou povídkou A. C. Clarka z roku 1964 „The Lady
Who Sailed The Soul“, která popisovala závod slunečních jachtařů od
Země k Měsíci. V té době už ale existovaly první vědecké studie
pohonu na sluneční záření a jak američtí, tak sovětští raketoví
inženýři o této možnosti věděli. Nicméně priority výzkumů na obou
stranách železné opony byly tehdy trošku jiné.
V době nejstudenější fáze studené války, kdy prezident Ronald
Reagan častoval Sovětský Svaz nálepkou „Říše zla“, se v Moskvě sešli
zástupci americké soukromé Planetární společnosti Carl Sagan a Louis
Friedman s ruským plazmovým fyzikem a šéfem Ústavu kosmického
výzkumu Roaldem Sagdějevem, aby si domluvili spolupráci mezi vědci obou
táborů založenou spíše na osobních než státních vztazích. Tady jim
Sagdějev představil pozdější klíčovou postavu slunečního plachtění,
Vjačeslava Linkina. Friedman s Linkinem začali postupně úzce
spolupracovat na několika projektech, včetně vozítka Marsochodu. Na
přelomu tisíciletí se obě strany pustili do nového projektu, na který si
„velká věda“ stále ještě nenašla čas – Sluneční plachetnice.
Základní princip vzdalování od Slunce a přibližování ke
Slunci. Oba pohyby se konají po spirále s vhodně natočenou
plachtou.
První pokus
Tým pod vedením Planetární společnosti sestavil první vesmírné plavidlo
Cosmos 1, které mělo za úkol pouze otestovat roztažení páru jemných
plachet, které by udržely svůj tvar pomocí nafukovacího rámu. Plavidlo
mělo odstartovat v dubnu 2001, ale bylo během předstartovních příprav
poškozeno. Start se tedy musel odložit. 20. července v půl páté
ráno moskevského času konečně z atomové ponorky Borisoglebsk plující
pod hladinou Barentsova moře odstartovala balistická raketa R-29RL, (známá
také pod označeními RSM-50 a SS-N-18 nebo kódem Volna) navržená
Makejevovou raketovou konstrukční kanceláří, aby vynesla svůj náklad do
výšky 400 km. Po splnění úkolu mělo plavidlo znovu vstoupit do
atmosféry a s pomocí nafukovatelného tepelného štítu přistát na
Kamčatce. Plachty měly při průletu atmosférou shořet.
Bohužel palubní počítač Volné selhal a nevydal příkaz pro oddělení
plavidla od třetího stupně rakety. Jelikož plavidlo zůstalo uzavřené
v raketě, test rozvinutí plachet nemohl být vykonán. Třetí stupeň
spolu s plavidlem pokračoval v balistickém letu a dopadl na
Kamčatku. Ačkoli tedy samotný start byl úspěšný, suborbitální test se
nepovedl. To ale nezabránilo oběma stranám, aby se domluvily na tentokráte
již plně orbitálním testu sluneční plachetnice.
Raketa Volna, která měla plachetnici dopravit do
vesmíru.
Druhý pokus
Nezdařený první test se neopakoval, ale přešlo se rovnou k pokusu
o let kompletní řiditelné lodi, která byla nazvána opět
Cosmos 1. Celá loď vážila okolo pouhých 100 kg a jejích osm
trojúhelníkových plachet po rozevření zabíralo plochu 600 m². Plachty
byly vyrobené z pětimikronové pohliníkované fólie Mylar. Celý vějíř
plachet pak měl v průměru zhruba 30 m.
Řízení plachetnice mělo být možné díky vhodnému natáčení plachet.
V okamžiku, kdy se loď na své pouti okolo Země vzdalovala od Slunce,
plachty se natočily tak, aby zabíraly v průmětu co největší plochu.
Naopak, v okamžiku, kdy by plachty loď brzdily, byly natočeny tak,
aby na ně dopadalo minumum slunečního záření. Řídící algoritmy byly
naprogramovány do palubního počítače, kterému povely předávalo pozemní
centrum mise.
Hlavním cílem projektu nebylo nic víc, než jen vyzkoušet manévrování
a ovládání sluneční plachetnice v praxi. Celá mise měla trvat
přibližně jeden měsíc. Během této doby se mělo nejprve ověřit rozvinutí
plachet a řízení plachetnice. Dalším krokem byl pokus o vzdálení
se od Země. Projekt měl i dva sekundární vědecké experimenty.
V případě, že by šlo všechno podle plánu, měla být vyzkoušena možnost
mikrovlnného plachtění, kdy plachty by byly ozářeny pozemským radarem.
Dosažené zrychlení mělo být měřeno velmi jemným akcelerometrem. Druhým
cílem mělo být měření toku iontů okolo lodi.
Plachetnice měla vysílat telemetrická data (údaje o poloze
a rychlosti) a data z měření na dvou frekvencích:
401,5275 MHz (UHF pásmo) a 2250 MHz (S pásmo).
Vysílání družice bylo připraveno zachytit pět stálých stanic – Tarusa
a Medvědí jezero u Moskvy, Fairbanks na Aljašce, Berkeley
v Kalifornii a česká Panská Ves – a pro počátek letu ještě dvě
další – Majuro na Marshallových ostrovech a Patropavlovsk na
Kamčatce. Kromě nich měly plachetnici opticky sledovat observatoře AMOS na
Havaji a Clay Center v Massachusetts. První telemetrická data
měla zachytit stanice v Panské Vsi. Aktualní poloha na oběžné dráze
měla být poskytována serveru Heavens Above tak, aby si lidé na celé Zemi
mohli počkat, až bude loď plachtit nad jejich hlavami.
Loď měla být opět vynesena raketou Volna z Barentsova moře.
Tentokrát ale až na oběžnou dráhu 800 km nad Zemí. Dráha měla být
téměř polární se sklonem asi 80°. Start se původně naplánoval na leden
2003, ale nakonec byl posunut až na 21. června 2005, čtvrthodinu před
půlnocí moskevského času.
Raketa opustila zdárně ponorku, ale po necelých 83 sekundách práce
motoru prvního stupně selhalo turbočerpadlo. Podle vyšetřovací komise
(složené ze zástupců Makejevovy kanceláře, Lavočkinova sdružení
a Ruské kosmické agentury) se nikdy první stupeň neoddělil od zbytku
rakety a palubní počítač let po 160 sekundách ukončil. Komise ale
vůbec nebrala v potaz telemetrická měření. Podle jejich závěrů
plachetnice nikdy žádná data vyslat nemohla. Tým z Ústavu kosmického
výzkumu a Planetární společnosti později analyzoval data přijatá
v době po startu a zjistil, že ačkoli nadějné signály zachycené
v Panské Vsi a Majuro nemohly pocházet z lodi, signály
z Kamčatky ano. Planetární společnost si proto stěžuje na nedostatek
komunikace a koordinace s Makejevovou kanceláří
a Lavočkinovým sdružením.
Ani druhý neúspěch však Planetární společnost neodradil a již se
plánuje třetí mise sluneční plachetnice. Nejsou ještě známy její detaily,
ale my v Česku se můžeme těšit na to, že Panská Ves bude
pravděpodobně spolupracovat i na tomto projektu.
Rozvinutá plachta.
Balení plachty.
Plachty sbalené na cestu.
Fyzika slunečního plachtění
Celý princip slunečního plachtění je založen na jednoduchém principu
akce a reakce. Sluneční fotony dopadající na fólii se odrážejí
a předávají tak plachetnici energii a hybnost. Odrážející se
fotony díky zákonu zachování hybnosti předají dvojnásobek svého původního
momentu hybnosti. Největší výhodou plachetnice tak je, že nepotřebuje
žádné palivo.
Je nutno zdůraznit, že sluneční plachetnici nepohání sluneční
vítrSluneční vítr – proud nabitých
částic ze Slunce, které zaplavují celou sluneční soustavu. Zejména jde
o protony, elektrony a alfa částice (jádra hélia). Typická
rychlost částic u Země je kolem 500 km/s (rychlost zvuku
v tomto prostředí je pouhých 50 km/s), teplota 3 eV
(30 000 K) a koncentrace několik protonů
v m3. Sluneční vítr objevil anglický astronom Richard
Carrington v roce 1859, kdy bylo za půl dne po slunečním vzplanutí
narušeno magnetické pole Země.! Ten tvoří částice, kterých je na
účinný pohon plachetnice příiš málo. I když část zrychlení lze připsat
i slunečnímu větru, jeho podíl je více jak stonásobně menší než podíl
slunečního světelného záření.
Protože počáteční dráha plachetnice okolo Země je přibližně kruhová,
loď létá po spirále. Podle natočení jejích plachet může buď zrychlovat,
nebo naopak i zpomalovat. Proto může být plachetnice použita
i pro mise, které se mají vrátit zpátky na Zemi.
I když je zrychlení plachetnice velmi malé, trvá velmi dlouhou dobu
a tak je možné dosáhnout velmi vysokých rychlostí. Plachetnice
Cosmos 1 měla dosahovat zrychlení 0,000 5 m/s². Za jeden
den by se tak její rychlost zvýšila o 160 km/h, za sto dní by
dosáhla rychlosti 16 000 km/h a za tři roky
170 000 km/h. Při této rychlosti by dorazila k Plutu za pět
let. Pro porovnání, mise New Horizons má s využitím chemického motoru
a gravitace Jupiteru stejného cíle dosáhnout až za devět let. Tato
rychlost je ale stále jen 0,16 ‰ rychlosti
světlaRychlost světla – jedna
z fundamentálních přírodních konstant. Vzhledem k tomu, že metr
je dnes definován právě pomocí rychlosti světla, je její hodnota dána od
roku 1983 přesně, a to 299 792 458 m/s. .
Bohužel, jakmile se jednou s plachetnicí dostanete za oběžnou
dráhu Jupiteru, sluneční záření je už pro plachtění slabé. Na plachty dále
od Slunce můžeme ale zaměřit vysoce výkonné lasery a pohánět tak
plachetnici zářením, které se vzdáleností prakticky neslábne.
V budoucnosti by nám takovýto laserovýLASER – Light Amplification by Stimulated
Emission of Radiation, zesílení světla pomocí stimulované emise záření.
Roku 1958 ukázal C. Townes spolu s A. L. Schawlowem,
že je možné zkostruovat podobné zařízení jako již existující MASER
(pracuje v mikrovlnné oblasti) také pro světlo. První laser
zkonstruoval T. H. Maiman v roce 1960. Jako aktivní
prostředí posloužily ionty chrómu v syntetickém rubínovém
krystalu. pohon mohl umožnit cestu k jiným hvězdám. Někteří
vědci si myslí, že toto bude možné už za několik desetiletí.
Umělecká vize kosmické plachetnice.
Klip týdne: Sluneční plachetnice
Na klipu je animace startu sluneční plachetnice Cosmos 1
z ponorky, detail rozvinutí plachet a plachtění sluneční
plachetnice navržené Planetární společností (USA). Neúspěšný start byl
realizován v Rusku pomocí rakety Volna startující z jaderné ponorky v
červnu 2005. Celá loď vážila okolo pouhých 100 kg a jejích osm
trojúhelníkových plachet by po rozevření zabíralo plochu 600 m².
Plachty byly vyrobené z pětimikronové pohliníkované fólie Mylar. Celý
vějíř plachet pak měl v průměru zhruba 30 m.
Odkazy
|
|