Zpět O úroveň níž Výchozí Domů

Příklady ze seminářů:

Cvičící : Martin Žáček


Na přání několika studentů jsem zde umístil některé řešené příklady z fyziky 1. Jedná se o 14 stránek A4, které jsem napsal studentům na oxeroxování před dvěma roky, když nebyly zrovna skripta. Obsahují převážně příklady, které jsme tenkrát na cvičení buď úplně vynechali nebo jsme jim věnovali málo pozornosti. Jsou často mnohem podrobnější než řešení ve skriptech. Bohužel nemám čas je přepsat do HTML, proto je zde umisťuji alespoň oskenované. Jsou v původní velikosti vhodné pro vytištění, velice brzy dodám i zmenšené stránky na prohlížení. Každá stránka má přibližně 100 kb, všech 14 stránek má 1,46 MB (majitelům modemu vyjadřuji upřímnou spoluúčast nad problémy se stahováním, od finanční spoluúčasti na telefonním účtu se však distancuji). A prosím tolerujte můj rukopis, zkuste si sami napsat třeba 6 stránek nějakých výpočtů za tři hodiny, pokud možno bez chyb, v nedostatku času a nic za to. Studenti co řešili 20 příkladů místo laboratoří to dělat nemusí, ti ví o čem hovořím.

Jak to vytisknout:

Vytisknout stránku se vám provděpodobně dobře podaří z nějakého jiného prohlížeče obrázků než z prohlížeče HTML, kde se tiskne kopie obrazovky a obrázek je silně zvětšený. Všechny obrázky jsou totiž v rozlišení 300 bodů/palec (2464 x 3508 pixelů, 1-bitová barevná hloubka). Ze sloupce "Vytištění" doporučuji obrázek stáhnout do souboru a vytisknout jakýmkoliv prohlížečem který umí tisk. Z prohlížeče můžete tisknou stránku ze sloupce "Prohlížení", kvalitou tisku však můžete být zklamáni. Tisk je možná ztráta času a škoda papíru, pokud používáte často počítač a nechcete se fyzikou zabývat někde, kam zrovna počítač nenosíte. Použití bez návodu je na vlastní nebezpečí.

Návod jak číst tyto texty:

  1. Přečtěte si pečlivě zadání. Nedívejte se na řešení, ani třeba jen letmo!

  2. Pokud zadání vůbec nerozumíte, jsou v něm pro vás naprosto neznámé a nesrozumitelné pojmy, nechte toho. Je to všechno ztráta času.

  3. Pokuste se přijít sami na strategii řešení. Rozumíte podstatě řešení fyzikálně?

  4. Nemůžete-li tak 15 minut na nic přijít, odkryjte si malou část řešení. Jen tak malou, abyste pochopili princip řešení, zákon ze kterého se vychází nebo podmínku, která se k výpočtu použije. Dál nečtěte a řešte sami, kam až se vám to podaří.

  5. Dospěli jste k (alespoň domnělému) řešení? Podívejte se, co jste dostali za výsledek, zda je správně co do fyzikálního rozměru, jestli není závislost výsledku na zadaných veličinách v rozporu s intuitivním očekáváním nebo ze zkušeností. U numerických výsledků můžete odhadnout, jestli není výsledek v rozporu s některými obecně známými zkutečnostmi nebo omezujícími podmínkami (např. relativní permitivita by vám neměla nikdy vyjít -2, první kosmická rychlost dvojnásobek rychlosti světla ap.) 

  6. Nevíte v nějakém kroku jak dál? Zkoušejte to ještě, vyčerpejte více možnosti. Zkuste si problém přestavit, dá se řešit graficky? Dalo by se řešení zjistit experimentálně? Nezapomněli jste na něco triviálního? Nepřehlédli jste nějakou podmínku nebo veličinu v zadání? Taky se podívejte na hodinky nebo v horším případě do kalendáře, jestli již neřešíte příliš dlouho. Po dvou hodinách doporučuji si trochu odpočinout a zkusit pokračovat v řešení potom. Pokud do 20 minut na nic nepříjdete, podívejte se na další část řešení. Ale ne dříve než za 10 minut, ne později než za půl hodiny, potom vaše příprava není již efektivní (příkladů je hodně, času málo).

  7. U příkladů s numerickými hodnotami doporučuji řešit obecně a číselné hodnoty dosadit až ve výsledku. Jinak si nemůžete provést rozměrovou kontrolu výsledku a unikají vám fyzikální souvislosti v jednotlivých krocích řešení. Je také možné, že vyplýtváte zbytečně čas počítáním na kalkulačce a opisováním čísel, ve výsledku se často nějaké výrazy vykrátí. Také se k chybám v úpravách výrazů přidají numerické chyby. Před numerickým výpočtem doporučuji provést řádový odhad výsledku. A zkontrolujte si, zda fyzikální jednotky použitých numerických hodnot jsou ve vzájemném souladu a vedou ke správné jednotce uváděné ve vašem výsledku.

  8. Všechno, na co příjdete sami podle bodů 1. - 8. si zaručeně budete pamatovat minimálně do 1. souborné zkoušky, něco možná na celý život. Možná, že vás začne fyzika i bavit a začnete ji považovat za zábavu (a ještě díky tomu dostanete lepší známku u zkoušky).

Jak tyto příklady nečíst:

  1. Nikdy se nedívejte se na řešení dopředu. To můžete udělat, když se učíte teorii ale u příkladů se tak ošidíte o zážitek z řešení vlastními silami. Pokud na něco příjdete sami, tak si to zapamatujete sami od sebe na dlouhou dobu a ještě máte při tom příjemný pocit.

  2. Neučte se řešení nazpaměť. To je k ničemu a vynaložená námaha neodpovídá výsledkům. Možných variant příkladů je tolik, že s touto metodou nevystačíte. Elektrofakulta není medicína, právo nebo filozofie.

  3. Neučte se příklady tak, že se díváte na řešení a snažíte se kopírovat cizí myšlenkové postupy. To je často pracnější než vytvořit si myšlenkový postup vlastní a navíc takovýmto postupem nikdy na nic nového nepříjdete.

Prohlížení Soubor pro tisk Co tam je za příklady (červeně jsou řešené)
1 1 96, 97 (podmínky rovnováhy), 104, 105 (moment setrvačnosti)
2 2 106 (moment setrvačnosti koule), 117 (tento příklad se letos neřeší)
3 3 130, 131 (pružnost)
4 4 151, 152 (Bernoulliova rovnice), 231, 232 (gravitační pole)
5 5 145 (hydrostatický tlak, tento příklad se letos neřeší) 149 (hydrostatický tlak)
6 6 246 (elektrostatika, elektrostatické pole v okolí nabité přímky)
7 7 249, 253 (další příklady z elektrostatiky)
8 8 257 (elektrostatika), 259 (rovinný kondenzátor)
9 9 259 (dokončení), 278 (elektrický proud, hustota nosičů, unášivá rychlost)
10 10 280 (elektrický odpor), 283 (práce elektrického proudu)
11 11 285 (kondukční a posuvný proud), 295 (magnetické pole)
12 12 297 (magnetický indukční tok), 298 (zákon celkového proudu)
13 13 304 (toroidální cívka)
14 14 307 (vodič protékaný proudem, energie magnetického pole, vlastní indukčnost)
309   309 (pohyb elektronu v homogenním magnetickém poli)

Datum poslední aktualizace: 6.6.1999 17:30:00