[INTRO]   [O EXPEDICI]   [EXPERIMENTY]   [REPORTÁŽ]   [GLOSÁŘ]   [MAPY]   [GALERIE]   [VIDEA]   [POSTŘEHY]
 

Petrova reportáž · Martinův deníček


Petrova reportáž

Měřící modul1.6.-6.6.2001: Přípravy na expedici vrcholí. Všichni jsou již podráždění a nevrlí. Máme za sebou některá povinná očkování, vystavení mezinárodního očkovacího průkazu (nikdo ho po nás nikdy nebude při expedici chtít), cestu do Rokycan pro objektiv MTO, dojednána je výroba modulu pro měření teploty a osvitu v Plzni a podstavce pod něj v našich dílnách. Lejster, která jsou třeba vyřídit je nepočítaně. Před námi je poslední týden, ve kterém je třeba vše odzkoušet nanečisto ještě v Praze. Na poslední chvíli kupujeme digitální foťák Nikon CoolPix a objektiv TC-E3 ED (Pavel má za úkol se s ním naučit zacházet) a videokameru Sony CCD PRV59E Hi 8 (tu by měl zvládnout Martin).

Vídeňský vrabec - Pavel se učí fotitStefanův dóm ve Vídni6.6.2001: Po včerejší vyčerpávající mnohahodinové faxové komunikaci se zastupitelskými úřady Zimbabwe v Berlíně a ve Vídni padlo konečné rozhodnutí. Jede se do Vídně. Když přijedeme v devět ráno, budou prý víza ve dvě odpoledne hotová. V Berlíně by to trvalo 14 dní. Proto vyrážíme ve čtyři ráno směrem na Vídeň. Cesta až na objížďku kolem Znojma proběhla v pohodě, víza jsme získali podle plánu. Pavel se učí fotit.

Noční pohled z letadla na Londýn15.6.2001: Den D, odlet z Ruzyně do Londýna. Celníci nám odmítli potvrdit seznam vyvážených přístrojů. Nevadí. Letadlo vylétává o dvě hodiny později. Letištní personál nás ujišťuje, že se nic neděje, v Londýně o nás prý vědí a po příletu se o nás postarají. Letadla prý na sebe čekají. Jak naivní představa. V Londýně žádný zástupce ČSA nebyl, letadlo do Johannesburgu samozřejmě odletělo bez nás. Personál letiště je milý, každý nás vyslechne a převede přes jím střežený úsek, ale to je tak všechno. Pomohla až úřednice z Air France. Nejenom, že zajistila jiný let o 24 hodin později, ale vyřídila i celkem slušné ubytování v hotelu, včetně stravování na účet ČSA. Dala nám i lístky na místní dopravu, ale žádná už nejezdila (bylo už po půlnoci), takže to skončilo taxíkem za třicet liber.

Konečně odlet do Afriky!Hotel Sheraton Heathrow16.6.2001: Celý den jsme neplánovaně strávili v londýnském hotelu Sheraton Heathrow. Venku prší, bydlíme na periferii blízko letiště, nic k vidění tu není. Večer se přesouváme na letiště a s jednodenním zpožděním konečně ve 21.30 místního času  odlétáme do Johannesburgu.

17.6.2001: Po jedenácti hodinách letu přistáváme kolem desáté místního času v Johannesburgu. Všichni máme pocity nejistoty a strach, který v nás vypěstovali před odletem kamarádi a známí. Taxíkem se přesouváme na nádraží, všude kolem jsou černoši a my úzkostlivě hlídáme přístroje i osobní věci. V kapsách slzný plyn pro případ napadení. Na nádraží se dozvídáme, že všechny autobusy do Lusaky jsou na několik dní dopředu vyprodány a že nemáme šanci odjet. Proděláváme první vážnější krizi. Zdá se, že díky jednodennímu zpoždění se představa zatmění odsouvá do neznáma. 
  Za nádražím jsme objevili ne tolik reprezentativní místní autobusovou společnost City To City, se kterou navečer odjíždíme správným směrem do Harare - hlavního města sousední Zimbabwe.

První plodné kontakty ...18.6.2001: Ranní odbavení na celnici trvá 4 hodiny a zdá se nám, že všude kolem panuje pekelný chaos. Možná to mělo nějaký řád, který jsme neobjevili. Potkáváme první opice, kterých cestou ještě uvidíme mnoho. V průběhu devatenáctihodinové cesty jsme v autobuse navázali první plodné kontakty s domorodým obyvatelstvem. Večer pokračujeme z Harare dalším autobusem, opět přes noc do Lusaky v Zambii. Autobusová společnost je ještě méně reprezentativní než City To City, autobus je jedním slovem příšerný. Deprimuje mi, že všichni házejí odpadky z oken. Jako sardinky strávíme další noc na cestě.

Lusaka!19.6.2001: K ránu přechod hranic, opět několikahodinová anabáze, vstupní víza do Zambie vystavují přímo na hranici. Hurá! Naše informace byly správné. Po příjezdu do Lusaky nemůžeme uvěřit, že těch pár domů je skutečně hlavní město Zambie. Mají zde informační centrum k zatmění, ve kterém nám kontaktují zástupce místní university. Byl to asi chybný krok, ubytování, které zástupce vedoucího katedry zařídil, je pekelně drahé. Po smlouvání se dostávám z 50 USD za osobu a noc na 30 USD. Všechna další ubytování se pohybovala mezi 10 a 20 USD za noc za všechny. Ubytovateli začínáme pracovně říkat vyděrač.

Universitní prodejna knihJedna z budov university20.6.2001: Provádíme kontrolní měření modulem na universitním hřišti. Vyděrač, který nás na universitu odvezl, měl hodinu zpoždění. Měření trvá 4 hodiny a tak máme čas si prohlédnout universitu, navštívit katedru fyziky a odeslat e-mail. Na universitě je prodejna potravin zející prázdnotou, prodejna knih pro šest fakult zející prázdnotou a zavřený poštovní úřad. Přesto se mi podařilo donutit kohosi k jeho otevření. Koupil jsem si známky na pohledy.

21.6.2001: Den zatmění. Vyděrač přijel včas a odvezl nás na univerzitu. V průběhu dne se objevuje ohromné množství lidí. Zatmění připomíná pouťovou atrakci. Všude se prodává pivo, pečou vuřty, domorodci zpívají a tančí. Na některých je vidět, že zatmění již neuvidí. Prezident Zambie pro tisk prohlásil, že jde o boží zázrak. Počasí je skvělé. V 13.09 začíná úplná fáze. David fotografuje objektivem MTO, Pavel Nikonem, Martin má na starosti kameru a modul a já vedu řeč s místním obyvatelstvem. Nenásilně je tak odvádím od přístrojů.  Je to paráda, je vidět Jupiter, Saturn, Aldebaran a další hvězdy. V blízkosti disku jsou vidět nádherné protuberance. Jediným záporem, který zjistíme až večer, je to, že se Martin místo kameře bohužel věnoval diskusi s domorodci, přesněji domorodkyněmi.

22.6.2001: Brzo ráno odjíždíme z hlavního města Zambie do Livingstonu (Zambijská strana Viktoriiných vodopádů). Jde o nejodpornější a nejsmradlavější minibus, který jsem kdy viděl. Po osmihodinové cestě jsme úplně černí, všemi otvory pronikal dovnitř minibusu černý mastný dým. V pozdním odpoledni přijíždíme do Livingstonu. Martin vyhledal ubytování za rozumnou cenu (Martin se pro tuhle činnost osvědčil a tak mu již zůstala do konce pobytu). Necháme si tu udělat i večeři a kupodivu se nám po ní nic nestane.

Džungle nad vodopádyDuha před hraničním mostem23.6.2001: Prohlídka Zambijské strany Viktoriiných  vodopádů na řece Zambezi. Jsou prostě nádherné. Délka celých vodopádů je asi 1700 m, hloubka necelých 100 metrů. Všude je vodní tříšť a krásné duhy. Pavel fotografuje jak o život. Později zjistím, že některý záběr i dvacetkrát. Taky tu vidíme prvního slona. V podvečer přecházíme pěšky hranici Zambie/Zimbabwe a Martin najde ubytování v městečku Victoria Falls.

Viktoriiny vodopády24.6.2001: Prohlídka Zimbabwské strany vodopádů. Vstupné je 20 USD (na Zambijské straně jen 10 USD). Vodopády jsou stejně krásné jako včera, pobíháme kolem do úplného promočení. Večer odjíždíme vlakem třetí třídy do Bulawaya. Pojedeme přes noc, ušetříme za hotel. Ve vlaku odporně páchne jakýsi domorodec a čile pobíhá různý hmyz. Vlak sice občas vyvine značnou rychlost, ale v zápětí někde stojí třeba i hodinu. Výsledek: Průměrná rychlost 30 km/hodinu a zkušenost, že v Africe může vlaky jezdit jen ten, kdo má na to dostatek času.

25.6.2001: Vlak měl zpoždění jen dvě hodiny, do Bulawaya přijíždíme kolem deváté. V jízdním řádu je s pomalou rychlostí vlaku zřejmě počítáno. Odjíždíme co nejrychleji dál do Masvinga. V Masvingu najde Martin opět skvělý hostel, takže se jednu noc pořádně vyspíme. Zítra navštívíme vykopávky, které jsou poblíž.

Těsná ulička zaniklého královstvíGreat Encloser26.6.2001: Jedeme k pozůstatkům královského města lidu civilizace Shona. Ruiny jsou mimořádně krásné, prohlédněte si je pořádně v Galerii. Navštívili jsme domorodou vesnici (jakýsi skanzen), kde nám místní černošky pěkně zatančily. Viděli jsme také zajímavou jeskyni, která sloužila jako megafon pro komunikaci krále se vzdálenými vesničany. Civilizace Shona uctívala jako symbol nějakého ptáka, jehož sošky se všude dochovaly. Je také na vlajce Zimbabwe, na státním znaku a jako hologram na našich vízech. Prohlédli jsme si v reálu obří falický symbol, který je vyobrazen na místních penězích. Potulující se opice nás již nepřekvapí, jsou drzé a jsou všude. Večer odjíždíme minibusem do Beitbridge, na hranici Zambie/JAR.

Hranice Zimbabwe/JAR27.6.2001: Po celonoční cestě čekáme na otevření hranice. Vyměníme peníze a pěšky přecházíme hranici po mostě přes řeku Limpopo. Zoraný pás půdy s ostnatými dráty na obou stranách hovoří za všechno. Zimbabwský režim v lecčems připomíná bývalý totalitní režim u nás. Hurá, jsme v JAR. Je to kouzelná změna. Civilizovaná země. David mi již delší dobu tlačí do stopu. Mám dosti výhrady, ale nakonec rezignuju. Jde to jako po másle. Řidiči zastavují téměř okamžitě a čtyřsetkilometrovou vzdálenost do Nelspruitu zvládáme v rekordním čase. Martin jako obvykle vyhledal ubytování v hostelu Sun Lodge, tentokrát skutečně mimořádně kvalitní.

28.6.2001: Máme na dva dni pronajaté auto s řidičem a průvodcem. První den jedeme ke kaňonu Blyde River. Jde o třetí největší kaňon na světě. Je dlouhý 32 kilometrů a hluboký až 850 metrů. Je to nádhera a jen pro ten úchvatný pohled by stálo za to sem jet. Podívejte se v Galerii.

Loučení29.6.2001: Vstáváme velmi brzo. Dnes je totiž na programu Krugerův národní park a chceme být uvnitř před východem Slunce. Tenhle zážitek asi slovy nejde pořádně vylíčit. Všude spousta zvěře, lví rodinka na silnici, vyhřívající se krokodýl, spousta antilop a ptactva, žirafy, sloni, leopard, hroši, nosorožci. Prostě super. Krugerův park je dlouhý 350 kilometrů a široký 60-70 kilometrů. Večer nás čeká rozloučení s průvodcem Brianem v místní hospodě a poslední nocleh v Africe.

30.6.2001:  Brzo ráno odjíždíme autobusem (velmi kvalitním) do Johannesburgu, pak taxíkem na letiště a letadlem přes noc letíme do Londýna.

1.7.2001: Příběh se opakuje, letadlo má zpoždění a ulétl nám další spoj do Prahy. Jsme již natolik otrlí, že taková drobnost nás nemůže rozhodit. Vždyť za pouhých 8 hodin letí další letadlo. V šest večer dosedáme s osmihodinovým zpožděním na letištní plochu v Ruzyni a končí jedna moc hezká kapitola v našem životě.


 
Martinův deníček

 
UTC-2 (SEČ letní) Co jsme dělali
15.06.2001 20:25 Stále jsme na letišti, byli jsme na vstupu A6 nyní sedíme před vstupem A3, už jme apatičtí a Petr má hlad.
15.06.2001 20:42 Již sedíme v letadle. Zpoždění je asi 45 minut. Ještě jsme však neodstartovali, to budu muset handheld vypnout.
15.06.2001 21:09 Jsme ve vzduchu 6 minut.
15.06.2001 22:32 Právě jsme přeletěli La Manche, letíme Boeingem 737-400, délka 36,4 m, rozpětí 28,89, úložný náklad 16 300 kg, šířka trupu 3,78 m, sedadel 144, max. rychlost 790 km/h.
16.06.2001 00:17 Sedíme v Londýně, letadlo do Johannesburgu dávno odlétlo. Je 1:15 od přistání, u SAA nám řekli, že máme setrvat do 6:30 v transitním prostoru, druhý celník řekl, že hlavně nemáme projít celnicí ale poslal nás k ní, třetí a čtvrtý nás provedli celnicí a tím se nás nadobro zbavili.
16.06.2001 00:20 Petr se dvěma českými kolegy z našeho letadla, cestujícími do Kanady, se snaží situaci se zmeškaným letadlem vyřešit u Air France.
16.06.2001 00:35 Petr vyřídil celkem slušný hotel i s jídlem na celý zítřejší (dnešní) den, včetně lístku na autobus.
16.06.2001 00:45 Jdeme na autobus, ale zjišťujeme, že nám odjel asi před 5-ti minutami.
16.06.2001 01:05 6 lidí se naskládalo do prostorného taxíku a odjíždí směrem na Sheraton Heathrow Hotel.
16.06.2001 03:07 Jsme v Londýně v luxusním hotelu. Sheraton Heathrow Hotel. Právě jdu spát.
16.06.2001 13:38 Jsme na obědě, dali jsme si 3x Pazza Pasta a 1x Scheraton Burger, za ₤ 9,75 a ₤ 8,75. Vše na náklady ČSA.
16.06.2001 22:22 Jsme v letadle, už sedíme. V jedné řadě je 10 sedadel.
16.06.2001 22:22 Poletíme Boeingem 747-300, počet motorů 6, cestujících 356, délka 70,4 m, rozpětí křídel 66,44 m, výška 19,58 m, max. obsah paliva 203 875 l, rychlost 897 km/h.
17.06.2001 09:51 Přistáli jsme v Johannesburgu, doba letu 10:25, od startu uplynulo 10:38, vzdálenost přibližně 9800 km.
17.06.2001 20:30 Jedeme autobusem Johannesburg-Harare, cena 270 SAR/osoba, pravidelný odjezd 19:00, ve skutečnosti jsme vyjeli ve 20:26.
18.06.2001 05:42 Cesta trvala 19 hodin 12 minut.
18.06.2001 22:05 Odjíždíme autobusem z Harare do Lusaky, společností, jejíž jméno jsem zapomněl, mají autobus s modrou vlnkou.
18.06.2001 22:15 Výměna autobusu, pravděpodobně z pašeráckých důvodů. Do druhého autobusu jsme se téměř nevešli.
19.06.2001 12:45 Příjezd do Lusaky.
19.06.2001 13:40 Čekáme v informačním centru k zatmění na zástupce vedoucího katedry fyziky Lusacké university. Krátíme si chvíli typováním, kdo z vcházejících by to mohl být. Při tom přemýšlíme, jaký uděláme dojem po dvou dnech cestování africkými busy.
19.06.2001 13:50 Snažíme se nalézt odpadkový koš. Zkouší to postupně Martin, David i Pavel, bez úspěchu. V okolí, kde jsme koš hledali, je supermarket a několik významných bank a nejdelší ulice v Lusace, možná ve státě.
19.06.2001 15:54 Jsme v hotelu, bude to stát asi 30 USD na osobu a den, cena je usmlouvaná z 50 USD, aspoň jsme dodatečně usmlouvali, že v ceně bude snídaně a dvakrát doprava, snídani si ovšem musíme připravit sami, obstarají nám jen suroviny.
20.06.2001 11:03 Čekáme na majitele privátního ubytování, aby nás odvezl autem na univerzitu.
20.06.2001 11:15 Stále čekáme na majitele privátního ubytování, aby nás odvezl autem na univerzitu. Petr je již zřetelně nervózní.
20.06.2001 11:30 Stále čekáme na majitele privátního ubytování, aby nás odvezl autem na univerzitu. Petr je již nervózní velmi.
20.06.2001 11:45 Vymýšlíme krizové řešení, kde provedeme měření, pokud nás nikdo k univerzitě neodveze.
20.06.2001 12:00 Přijel majitel privátu, který nás měl odvézt. Zpoždění bylo přesně hodina.
20.06.2001 13:06 Ve 12:45 jme zapnuli měření na modulu. Na první pokus se to nepodařilo.
20.06.2001 13:08 Souřadnice: 15°23,704S, 28°19,616E, výška 1263 m, průměrováno 20 minut, GPS byla 1 m na východ od modulu na povrchu země, příjem 6-8 družic.

21.06.2001 00:00

Den zatmění.

15:08:25

Začátek totální fáze zatmění

15:11:38

Konec totální fáze zatmění
21.06.2001 19:30 Vydávám se s Jackie do centra Lusaky, překračujeme most, který prý je v noci velmi nebezpečný, všechny protijdoucí chodce však úspěšně oslňuji svou šestiwattovou halogenovou čelovkou. Také tím způsobuji u místních obyvatel pocity zájmu a překvapení.
21.06.2001 20:30 Doprovázím Jackie domů, procházíme čtvrtí Kalingalinga blízko univerzity, kde bych pravděpodobně v tuto dobu bez doprovodu jako běloch přežil tak deset minut. Možná se mýlím, ale tato teorie se obtížně testuje (není jak předat zprávu o výsledku měření).
21.06.2001 20:35 Jde s námi neznámé individum, nedá se odehnat ani přesvědčit, aby šlo po svých. Jackie dochází, že chce asi peníze, dostává tisíc Kvača, v přepočtu 12,40 Kč a konečně odchází.
21.06.2001 22:10 Přijela dcera majitele privátu, prý nakrmit psy, Maxe a Jessie. Vysvětlili jsme jí, že máme také hlad a v ceně našeho ubytování byla dohodnuta snídaně a v kuchyni již není nic. Poté začala telefonovat mobilem a shánět nějaké potraviny, což se jí, musíme uznat, nakonec podařilo.
22.06.2001 03:27 Vzbudil nás majitel privátu, troubil autem před domem a že prý nemá klíče. David se šel po deseti minutách podívat z okna a pak si šel zase lehnout a přikryl si hlavu polštářem.
22.06.2001 03:30 S nervama nakonec nevydržel Petr a šel otevřít. Pavel prý nic neslyšel a vzbudil ho prý až Petr. Já dělal mrtvého brouka ale vím všechno. Jinak bych to totiž nemohl zapsat.
22.06.2001 05:30 Vstáváme brzy, neboť se musíme vydat na stanoviště autobusů, čím dřív, tím lépe, nikdy však není jistota, že se do autobusu dostaneme.
22.06.2001 11:12 Jsme na cestě minibusem Lusaka-Livingstone, odjezd 7:24, Euro-Africa Bus Service, stanoviště je před nejvyšší budovou Lusaky. Do velkého autobusu se však nevejdeme, jedeme v minibusu. Zase to je o něco levnější.
22.06.2001 11:43 Při nástupu do autobusu nám velmi chyběla plynová maska, při jízdě prašnou cestou respirátor. Cena jízdenky 35 000 kačen, to je v přepočtu asi 434 Kč.
22.06.2001 11:53 Sedíme na zadních sedadlech, čtyři vedle sebe, dost namačkáni. Řidič se nás několikrát pokoušel přimět, abychom pustili mezi nás ještě někoho pátého. Jediná naše odpověď na které jsme trvali: absolutely impossible.
22.06.2001 11:55 V minibusu jelo 31 lidí včetně nás, řidiče a dvou dětí, sedících někomu na klíně. Žádné místo nebylo volné, jeden člověk dokonce musel stát. Kvůli nám. My jsme sobecky zabrali ve čtyřech lidech celá čtyři místa, když místních obyvatel se tam vejde pět.
22.06.2001 13:37 Před hodinou Petr prohlašoval, že se mu vyhazování odpadků z autobusu příčí. Nyní se rezolutně dožadoval "ať už tu PET lahev konečně vyhodíme". Z cvičných důvodů jsme ho nechali provést proceduru osobně.
22.06.2001 15:20 Příjezd do Livingstonu, cesta trvala 8 hodin, stejný počet hodin jsme nedobrovolně filtrovali plícemi vzduch od prachu.
22.06.2001 15:45 Sedíme v centru Livingstonu v zahradní restauraci, vyměňujeme peníze a nalézáme ubytování. Za 40 000 třílůžkový pokoj, ve kterém můžeme přespat všichni. V přepočtu na naše vychází ubytování 124 Kč na jednoho.
24.06.2001 17:08 Jíme sadzu, kterou nám nosí velmi sympatická servírka s mnoha copánky. Sadza je něco mezi ztuhlou nesladkou krupicovou kaší a objemovým krmivem pro krávy.
24.06.2001 18:37 Odjíždíme vlakem Victoria Falls - Bulawayo, 372 zimbabwských dolarů za economy class  (2. třída asi 680 ZID, 1. třída asi 950 ZID), 451 km vzdálenost po kolejích.
25.06.2001 09:10 Příjezd do Bulawaya, zpoždění je přesně 2:05, vzdušná vzdálenost 379 km. průměrná rychlost vlaku nám vyšla asi 30 kilometrů za hodinu.
25.06.2001 10:07 Odjíždíme z Bulawaye do Masvinga.
25.06.2001 12:15 Jíme pomeranče, vyšly nás několikanásobně levněji než u nás.
25.06.2001 13:26 Autobus je velmi pohodlný, poloprázdný, rychlý (občas i 120 km/h). Zbývá už jen asi 50 km do Masvinga.
25.06.2001 14:18 Přijíždíme do Masvinga, budeme tam asi za 15 minut.
25.06.2001 14:18 Bydlíme v hotelu Backpacker's.
26.06.2001 10:20 Prohlížíme si Great Monument, právě jsme u skalního megafonu.
26.06.2001 20:35 Odjíždíme minibusem do Beitbridge. V poslední čtvrtině je pořádná mlha.
27.06.2001 01:45 Jedeme autobusem trasu Masvingo-Beitbridge, odjezd asi 20:40, příjezd bude asi ve 2:15. Cesta stála každého 800 ZID, v přepočtu 290 Kč.
27.06.2001 01:57 Venku je silná mlha, autobus jede velice pomalu. To je pro nás dobře, protože hraniční přechod je v noci uzavřen a my musíme do rána nějak přečkat.
27.06.2001 06:41 Čekáme, až otevřou celnici. V autobusu jsme snědli avokádo. Je zima, mlha se rozpouští.
27.06.2001 09:00 Cesta Beitbridge - Messina, jeli jsme minibusem, vzdálenost asi 12 km, cena 10 SAR na osobu. Napsali jsme se do seznamu pasažérů a ten kousek od hranic kontrolovala policie.
27.06.2001 10:40 V Messině jsme se pokoušeli najít vlakové spojení, vlaky jely dva, ranní již odjel, další jel až v 16:30.
27.06.2001 10:40 Jeli jsme stopem, postupně 4x, poslední stop byl nejlepší, v Nelspruitu jsme byli asi v 19:15 hodin.
27.06.2001 17:00 Někde v okolí je konvektivní bouře, slabě prší a je téměř zataženo. Zatím jsme takové počasí v Africe nezažili.
27.06.2001 21:45 Ubytováváme se v Sun Lodge, cena chatičky pro 4 lidi je 200 SAR, v přepočtu 1080 Kč.
28.06.2001 09:00 Petr nám oznamuje návrh dnešního programu: prohlídka rezervace dva dny, 650 SAR na osobu, jídlo je v ceně, vše nám zajistí Brian, který nás také bude provázet.
28.06.2001 10:25 Jedou s námi Kieth a Brian, řidič a průvodce, u kterého zároveň bydlíme.
28.06.2001 11:15 Jedeme do rezervace. Africké hory jsou pravděpodobně druhé nejstarší, 3,5 miliard let.
28.06.2001 13:10 Odjíždíme z vesničky Graskop, kde jsme si všichni dali "chicken with mashrooms" a bylo to dobré. Platili to průvodci, což bylo také dobré.
28.06.2001 14:38 Prohlíželi jsme si Lisbon waterfall. Ze správného směru byl vodopád duhový.
28.06.2001 15:02 Nádhera, Blyde River Canyon! Je to celé dolomit, proto to voda tak snadno eroduje.
28.06.2001 20:00 Procházím se městem Nelspruit a sháním kazetu do videokamery. Město je prakticky prázdné, občasní chodci jsou jen bezdomovci nebo prostitutky. Všichni černoši.
28.06.2001 20:30 Vynulovala se mi GPS, pravděpodobně proto, že jsem do ní vložil ve tmě obráceně baterie, když chtěli kluci vědět, jak je to ještě daleko.
29.06.2001 04:45 Odjíždíme do rezervace, prohlédnout si africké zvířectvo. Je ještě noc. Slunce bude vycházet až v 6:42.
29.06.2001 07:07 Právě jsme si prohlíželi dva lvy, procházející se po silnici. A oni nás. Vypadali velice mírumilovně. Z auta jsme však nevystupovali.
29.06.2001 08:00 Při vyměňování se Martina a Pavla na sedadlech za řidičem kvůli lepší pozici na focení se mi podařilo vypustit stlačením baťůžku trochu obranného pepřového spreje. Bohužel pravděpodobně mými zády a prokazatelně v mém baťůžku.
29.06.2001 08:05 Nejprve jsme nevěděli co se děje, Pavel překvapivě prohlásil, že nic necítí, když mu před tím vadil v různých dopravních prostředcích jakýkoliv náznak zápachu.
29.06.2001 08:07 David se nás snažil uklidnit, že je to jen nějaká voňavka a nejvíc to opět překvapivě vadilo Petrovi, když několik dní před tím necítil nic. Důvod možná byl, že seděl vzadu.
29.06.2001 08:15 Pěkně jsem to od všech schytal a kdyby David nemírnil Petrův momentální vztah k mému baťůžku, asi by zůstal v rezervaci a měla by ho nějaká opice.
29.06.2001 09:56 Zastávka u Skukuzy. Naše auto má značku CLV 457 MP, je to šedomodrý VW Microbus 2.5i, s reklamou na kapotě Pachedu Wild Life Tours, 083 601 2594.
29.06.2001 10:19 Jsme v muzeu, u vchodu je socha James Stevenon-Hamilton, 1902-1947.
29.06.2001 11:12 Odjíždíme od Skukuzy, kde jsme si prohlédli muzeum.
29.06.2001 13:51 Odjíždíme od Lower Sabie. Dali jsme si tam "Hamburger with chips", třikrát, David si dal Magnum.
29.06.2001 14:10 Viděli jsme gazely, dva hrochy, postupně přišlo pět prasátek. Hroši a prasátka se rochnila v bahně.
29.06.2001 14:38 Viděli jsme antilopy, už s námi ani nehnou, jsme zmlsaní (Petrův výrok), je to jako u nás třeba slepice (Martin) nebo kočky a psy (David).
30.06.2001 20:10 Za chvíli startujeme z Johannesburgu do Londýna. Mám místo 38G.
30.06.2001 20:46 Máme zpoždění. Už 30 minut.
30.06.2001 20:47 Poletíme Boeingem 747-SP, počet motorů 2, cestujících 260, délka 56,3 m, rozpětí křídel 59,64 m, výška 20,06 m, max. objem  paliva 185 875 l, rychlost 908 km/h.
30.06.2001 21:19 Právě jsme se odlepili od runwaye v Jo'burgu, zapsal jsem si to až později, neboť co kdyby letadlo kvůli rušení z mého HPC spadlo.
30.06.2001 21:19 Zpoždění je více jak hodina.
01.07.2001 07:54 Jsme v Londýně, kde je 6:54, z letadla jsme se však dostali až v 7:35, naše letadlo OK653 má odlétat v 7:40.
01.07.2001 07:54 Doba letu Jo'burg-Londýn byla 10:35:33, letěli jsme ve výšce 12 km rychlostí 900 km/h.
01.07.2001 16:13 Už jsme na palubě letadla, ale jiného. To první ulétlo. Zato jsme se však na letišti najedli za peníze South African Airways.
01.07.2001 16:22 Opět poletíme Boeingem 737-400.
01.07.2001 16:38 Startujeme z Heathrow letadlem ČSA, Terminal 2, Gate 11, runway nevím, nestihl jsem změřit azimut, přibližně však na západ.
01.07.2001 16:38 ČSA má opět zpoždění, 59 minut, prý kvůli hustému provozu. V Londýně jsme strávili 8 h 44 m.
01.07.2001 16:41 Je vidět La Manche a veliký úsek anglického pobřeží a mnoho lodí.
01.07.2001 17:39 Let má trvat asi 1 hodinu a  40 minut, výška 10 km, rychlost 800 km/h, máme letět přes Karlovy Vary, Křivoklát, Cukrák a Barrandov.
01.07.2001 18:22 Přistáli jsme v Ruzyni, dotek se zemí nastal v 18:07:21, ve vzduchu jsme byli 1 hodinu, 28 minut, 25 vteřin.
01.07.2001 18:24 Čekáme na zavazadla, Expedice Solar Eclipse 2001 ještě nekončí, neprošli jsme zatím celní kontrolou.
01.07.2001 18:35 Petr na letišti oficiálně vyhlašuje konec Expedice. Čekají nás však hodiny úmorného zpracování výsledků.