|
Petrova
reportáž · Martinův
deníček
Petrova reportáž
1.6.-6.6.2001:
Přípravy na expedici vrcholí. Všichni jsou již podráždění a nevrlí.
Máme za sebou některá povinná očkování, vystavení mezinárodního
očkovacího průkazu (nikdo ho po nás nikdy nebude při expedici chtít),
cestu do Rokycan pro objektiv MTO, dojednána je výroba modulu pro měření
teploty a osvitu v Plzni a podstavce pod něj v našich dílnách.
Lejster, která jsou třeba vyřídit je nepočítaně. Před námi je
poslední týden, ve kterém je třeba vše odzkoušet nanečisto ještě
v Praze. Na poslední chvíli kupujeme digitální foťák Nikon CoolPix a
objektiv TC-E3 ED (Pavel má za úkol se s ním naučit zacházet) a
videokameru Sony CCD PRV59E Hi 8 (tu
by měl zvládnout Martin).
6.6.2001: Po včerejší vyčerpávající
mnohahodinové faxové komunikaci se zastupitelskými úřady Zimbabwe v
Berlíně a ve Vídni padlo konečné rozhodnutí. Jede se do Vídně. Když
přijedeme v devět ráno, budou prý víza ve dvě odpoledne hotová. V
Berlíně by to trvalo 14 dní. Proto vyrážíme ve čtyři ráno směrem
na Vídeň. Cesta až na objížďku
kolem Znojma proběhla v pohodě, víza jsme získali podle plánu. Pavel
se učí fotit.
15.6.2001: Den D, odlet z Ruzyně do Londýna.
Celníci nám odmítli potvrdit seznam vyvážených přístrojů. Nevadí.
Letadlo vylétává o dvě hodiny později. Letištní personál nás ujišťuje,
že se nic neděje, v Londýně o nás prý vědí a po příletu se o nás
postarají. Letadla prý na sebe čekají. Jak naivní představa. V Londýně
žádný zástupce ČSA nebyl, letadlo do Johannesburgu samozřejmě odletělo
bez nás.
Personál letiště je milý, každý nás vyslechne a převede přes jím
střežený úsek, ale to je tak všechno. Pomohla až úřednice z Air
France. Nejenom, že zajistila jiný let o 24 hodin později, ale vyřídila
i celkem slušné ubytování v hotelu, včetně stravování na účet ČSA.
Dala nám i lístky na místní dopravu, ale žádná už nejezdila (bylo
už po půlnoci), takže
to skončilo taxíkem za třicet liber.
16.6.2001: Celý den jsme neplánovaně strávili
v londýnském hotelu Sheraton Heathrow. Venku prší, bydlíme na periferii blízko
letiště, nic k vidění tu není. Večer se přesouváme na letiště a
s jednodenním zpožděním konečně ve 21.30 místního času odlétáme
do Johannesburgu.
17.6.2001: Po jedenácti
hodinách letu přistáváme kolem desáté místního času v
Johannesburgu. Všichni máme pocity nejistoty a strach, který v nás vypěstovali
před odletem kamarádi a známí. Taxíkem se přesouváme na nádraží,
všude kolem jsou černoši a my úzkostlivě hlídáme přístroje i
osobní věci. V kapsách slzný plyn pro případ napadení. Na nádraží
se dozvídáme, že všechny autobusy do Lusaky jsou na několik dní dopředu
vyprodány a že nemáme šanci odjet. Proděláváme první vážnější
krizi. Zdá se, že díky jednodennímu zpoždění se představa zatmění
odsouvá do neznáma.
Za nádražím jsme
objevili ne tolik reprezentativní místní autobusovou společnost City
To City, se kterou navečer odjíždíme správným směrem do Harare -
hlavního města sousední Zimbabwe. 18.6.2001:
Ranní odbavení na celnici trvá 4 hodiny a zdá se nám, že všude
kolem panuje pekelný chaos. Možná to mělo nějaký řád, který jsme
neobjevili. Potkáváme první opice, kterých cestou ještě uvidíme
mnoho. V průběhu devatenáctihodinové cesty jsme v autobuse navázali první
plodné kontakty s domorodým obyvatelstvem. Večer pokračujeme z Harare
dalším autobusem, opět přes noc do Lusaky v Zambii. Autobusová společnost
je ještě méně reprezentativní než City To City, autobus je jedním
slovem příšerný. Deprimuje mi, že všichni házejí odpadky
z oken. Jako sardinky strávíme další noc na cestě.
19.6.2001:
K ránu přechod hranic, opět několikahodinová anabáze, vstupní víza
do Zambie vystavují přímo na hranici. Hurá! Naše informace byly správné.
Po příjezdu do Lusaky nemůžeme uvěřit, že těch pár domů je skutečně
hlavní město Zambie. Mají zde informační centrum k zatmění, ve kterém
nám kontaktují zástupce místní university. Byl to asi chybný krok,
ubytování, které zástupce vedoucího katedry zařídil, je pekelně
drahé. Po smlouvání se dostávám z 50 USD za osobu a noc na 30 USD.
Všechna další ubytování se pohybovala mezi 10 a 20 USD za noc za
všechny. Ubytovateli začínáme pracovně říkat vyděrač.
20.6.2001:
Provádíme kontrolní měření modulem na universitním hřišti. Vyděrač,
který nás na universitu odvezl, měl hodinu zpoždění. Měření trvá
4 hodiny a tak máme čas si prohlédnout universitu, navštívit katedru
fyziky a odeslat e-mail. Na universitě je prodejna potravin zející prázdnotou,
prodejna knih pro šest fakult zející prázdnotou a zavřený poštovní
úřad. Přesto se mi podařilo donutit kohosi k jeho otevření. Koupil
jsem si známky na pohledy.
21.6.2001: Den
zatmění. Vyděrač přijel včas a odvezl nás na univerzitu. V průběhu
dne se objevuje ohromné množství lidí. Zatmění připomíná pouťovou
atrakci. Všude se prodává pivo, pečou vuřty, domorodci zpívají a
tančí. Na některých je vidět, že zatmění již neuvidí. Prezident
Zambie pro tisk prohlásil, že jde o boží zázrak. Počasí je skvělé.
V 13.09 začíná úplná fáze. David fotografuje objektivem MTO, Pavel
Nikonem, Martin má na starosti kameru a modul a já vedu řeč s místním
obyvatelstvem. Nenásilně je tak odvádím od přístrojů. Je to
paráda, je vidět Jupiter, Saturn, Aldebaran a další hvězdy. V blízkosti
disku jsou vidět nádherné protuberance. Jediným záporem, který zjistíme
až večer, je to, že se Martin místo kameře bohužel věnoval diskusi
s domorodci, přesněji domorodkyněmi.
22.6.2001:
Brzo ráno odjíždíme z hlavního města Zambie do Livingstonu (Zambijská
strana Viktoriiných vodopádů). Jde o nejodpornější a nejsmradlavější
minibus, který jsem kdy viděl. Po osmihodinové cestě jsme úplně černí,
všemi otvory pronikal dovnitř minibusu černý mastný dým. V pozdním
odpoledni přijíždíme do Livingstonu. Martin vyhledal ubytování za
rozumnou cenu (Martin se pro tuhle činnost osvědčil a tak mu již zůstala
do konce pobytu). Necháme si tu udělat i večeři a kupodivu se nám po
ní nic nestane. 23.6.2001: Prohlídka
Zambijské strany Viktoriiných vodopádů na řece Zambezi. Jsou
prostě nádherné. Délka celých vodopádů je asi 1700 m, hloubka necelých 100
metrů. Všude je vodní tříšť a krásné duhy. Pavel fotografuje jak
o život. Později zjistím, že některý záběr i dvacetkrát. Taky tu
vidíme prvního slona. V podvečer přecházíme pěšky hranici Zambie/Zimbabwe
a Martin najde ubytování v městečku Victoria Falls.
24.6.2001:
Prohlídka Zimbabwské strany vodopádů. Vstupné je 20 USD (na
Zambijské straně jen 10 USD). Vodopády jsou stejně krásné jako včera,
pobíháme kolem do úplného promočení. Večer odjíždíme vlakem třetí
třídy do Bulawaya. Pojedeme přes noc, ušetříme za hotel. Ve vlaku
odporně páchne jakýsi domorodec a čile pobíhá různý hmyz. Vlak
sice občas vyvine značnou rychlost, ale v zápětí někde stojí třeba
i hodinu. Výsledek: Průměrná rychlost 30 km/hodinu a zkušenost,
že v Africe může vlaky jezdit jen ten, kdo má na to dostatek času.
25.6.2001:
Vlak měl zpoždění jen dvě hodiny, do Bulawaya přijíždíme kolem deváté.
V jízdním řádu je s pomalou rychlostí vlaku zřejmě počítáno. Odjíždíme
co nejrychleji dál do Masvinga. V Masvingu najde Martin opět skvělý
hostel, takže se jednu noc pořádně vyspíme. Zítra navštívíme
vykopávky, které jsou poblíž. 26.6.2001:
Jedeme k pozůstatkům královského města lidu civilizace Shona. Ruiny jsou mimořádně
krásné, prohlédněte si je pořádně v Galerii.
Navštívili jsme domorodou vesnici (jakýsi skanzen), kde nám místní
černošky pěkně zatančily. Viděli jsme také zajímavou jeskyni, která
sloužila jako megafon pro komunikaci krále se vzdálenými vesničany.
Civilizace Shona uctívala jako symbol nějakého ptáka, jehož sošky se
všude dochovaly. Je také na vlajce Zimbabwe, na státním znaku a jako
hologram na našich vízech. Prohlédli jsme si v reálu obří falický
symbol, který je vyobrazen na místních penězích. Potulující se
opice nás již nepřekvapí, jsou drzé a jsou všude. Večer odjíždíme
minibusem do Beitbridge, na hranici Zambie/JAR.
27.6.2001:
Po celonoční cestě čekáme na otevření hranice. Vyměníme peníze
a pěšky přecházíme hranici po mostě přes řeku Limpopo. Zoraný pás
půdy s ostnatými dráty na obou stranách hovoří za všechno.
Zimbabwský režim v lecčems připomíná bývalý totalitní režim u nás.
Hurá, jsme v JAR. Je to kouzelná změna. Civilizovaná země. David mi
již delší dobu tlačí do stopu. Mám dosti výhrady, ale nakonec
rezignuju. Jde to jako po másle. Řidiči zastavují téměř okamžitě
a čtyřsetkilometrovou vzdálenost do Nelspruitu zvládáme v rekordním
čase. Martin jako obvykle vyhledal ubytování v hostelu Sun Lodge,
tentokrát skutečně mimořádně kvalitní.
28.6.2001:
Máme na dva dni pronajaté auto s řidičem a průvodcem. První den
jedeme ke kaňonu Blyde River. Jde o třetí největší kaňon na světě.
Je dlouhý 32 kilometrů a hluboký až 850 metrů. Je to nádhera a jen
pro ten úchvatný pohled by stálo za to sem jet. Podívejte se v Galerii. 29.6.2001:
Vstáváme velmi brzo. Dnes je totiž na programu Krugerův národní park
a chceme být uvnitř před východem Slunce. Tenhle zážitek asi slovy
nejde pořádně vylíčit. Všude spousta zvěře, lví rodinka na
silnici, vyhřívající se krokodýl, spousta antilop a ptactva, žirafy,
sloni, leopard, hroši, nosorožci. Prostě super. Krugerův park je dlouhý
350 kilometrů a široký 60-70 kilometrů. Večer nás čeká rozloučení
s průvodcem Brianem v místní hospodě a poslední nocleh v Africe.
30.6.2001:
Brzo ráno odjíždíme autobusem (velmi kvalitním) do Johannesburgu, pak
taxíkem na letiště a letadlem přes noc letíme do Londýna. 1.7.2001:
Příběh se opakuje, letadlo má zpoždění a ulétl nám další spoj
do Prahy. Jsme již natolik otrlí, že taková drobnost nás nemůže
rozhodit. Vždyť za pouhých 8 hodin letí další letadlo. V šest večer
dosedáme s osmihodinovým zpožděním na letištní plochu v Ruzyni a
končí jedna moc hezká kapitola v našem životě.
Martinův deníček
UTC-2
(SEČ letní) |
Co jsme dělali |
15.06.2001
20:25 |
Stále jsme
na letišti, byli jsme na vstupu A6 nyní sedíme před vstupem A3, už jme
apatičtí a Petr má hlad. |
15.06.2001
20:42 |
Již sedíme
v letadle. Zpoždění je asi 45 minut. Ještě jsme však
neodstartovali, to budu muset handheld vypnout. |
15.06.2001
21:09 |
Jsme ve
vzduchu 6 minut. |
15.06.2001
22:32 |
Právě jsme
přeletěli La Manche, letíme Boeingem 737-400, délka 36,4 m,
rozpětí 28,89, úložný náklad 16 300 kg, šířka trupu
3,78 m, sedadel 144, max. rychlost 790 km/h. |
16.06.2001
00:17 |
Sedíme v
Londýně, letadlo do Johannesburgu dávno odlétlo. Je 1:15 od přistání, u SAA nám řekli, že máme
setrvat do 6:30 v transitním prostoru, druhý celník řekl, že
hlavně nemáme projít celnicí ale poslal nás k ní, třetí
a čtvrtý nás provedli celnicí a tím se nás nadobro
zbavili. |
16.06.2001
00:20 |
Petr se dvěma
českými kolegy z našeho letadla, cestujícími do Kanady, se
snaží situaci se zmeškaným letadlem vyřešit u Air France. |
16.06.2001
00:35 |
Petr vyřídil
celkem slušný hotel i s jídlem na celý zítřejší (dnešní)
den, včetně lístku na autobus. |
16.06.2001
00:45 |
Jdeme na
autobus, ale zjišťujeme, že nám odjel asi před 5-ti
minutami. |
16.06.2001
01:05 |
6 lidí se
naskládalo do prostorného taxíku a odjíždí směrem na Sheraton Heathrow Hotel. |
16.06.2001
03:07 |
Jsme v Londýně
v luxusním hotelu. Sheraton Heathrow Hotel. Právě jdu spát. |
16.06.2001
13:38 |
Jsme na obědě,
dali jsme si 3x Pazza Pasta a 1x Scheraton Burger, za ₤ 9,75 a ₤ 8,75. Vše na náklady ČSA. |
16.06.2001
22:22 |
Jsme v
letadle, už sedíme. V jedné řadě je 10 sedadel. |
16.06.2001
22:22 |
Poletíme
Boeingem 747-300, počet motorů 6, cestujících 356, délka
70,4 m, rozpětí křídel 66,44 m, výška 19,58 m, max. obsah
paliva 203 875 l, rychlost 897 km/h. |
17.06.2001
09:51 |
Přistáli
jsme v Johannesburgu, doba letu 10:25, od startu uplynulo 10:38,
vzdálenost přibližně 9800 km. |
17.06.2001
20:30 |
Jedeme
autobusem Johannesburg-Harare, cena 270 SAR/osoba, pravidelný odjezd
19:00, ve skutečnosti jsme vyjeli ve 20:26. |
18.06.2001
05:42 |
Cesta
trvala 19 hodin 12 minut. |
18.06.2001
22:05 |
Odjíždíme
autobusem z Harare do Lusaky, společností, jejíž jméno jsem
zapomněl, mají autobus s modrou vlnkou. |
18.06.2001
22:15 |
Výměna
autobusu, pravděpodobně z pašeráckých důvodů. Do druhého
autobusu jsme se téměř nevešli. |
19.06.2001
12:45 |
Příjezd do
Lusaky. |
19.06.2001
13:40 |
Čekáme
v informačním centru k zatmění na zástupce vedoucího katedry
fyziky Lusacké university. Krátíme si chvíli typováním, kdo z vcházejících
by to mohl být. Při tom přemýšlíme, jaký uděláme dojem
po dvou dnech cestování africkými busy. |
19.06.2001
13:50 |
Snažíme se
nalézt odpadkový koš. Zkouší to postupně Martin, David i
Pavel, bez úspěchu. V okolí, kde jsme koš hledali, je
supermarket a několik významných bank a nejdelší ulice v
Lusace, možná ve státě. |
19.06.2001
15:54 |
Jsme v
hotelu, bude to stát asi 30 USD na osobu a den, cena je usmlouvaná
z 50 USD, aspoň jsme dodatečně usmlouvali, že v ceně bude snídaně
a dvakrát doprava, snídani si ovšem musíme připravit sami,
obstarají nám jen suroviny. |
20.06.2001
11:03 |
Čekáme na
majitele privátního ubytování, aby nás odvezl autem na
univerzitu. |
20.06.2001
11:15 |
Stále čekáme
na majitele privátního ubytování, aby nás odvezl autem na
univerzitu. Petr je již zřetelně nervózní. |
20.06.2001
11:30 |
Stále čekáme
na majitele privátního ubytování, aby nás odvezl autem na
univerzitu. Petr je již nervózní velmi. |
20.06.2001
11:45 |
Vymýšlíme
krizové řešení, kde provedeme měření, pokud nás nikdo k
univerzitě neodveze. |
20.06.2001
12:00 |
Přijel
majitel privátu, který nás měl odvézt. Zpoždění bylo přesně
hodina. |
20.06.2001
13:06 |
Ve 12:45 jme
zapnuli měření na modulu. Na první pokus se to nepodařilo. |
20.06.2001
13:08 |
Souřadnice:
15°23,704S, 28°19,616E, výška 1263 m, průměrováno 20 minut,
GPS byla 1 m na východ od modulu na povrchu země, příjem 6-8
družic. |
21.06.2001 00:00 |
Den
zatmění. |
15:08:25
|
Začátek
totální fáze zatmění |
15:11:38
|
Konec totální
fáze zatmění |
21.06.2001
19:30 |
Vydávám se
s Jackie do centra Lusaky, překračujeme most, který prý je v
noci velmi nebezpečný, všechny protijdoucí chodce však úspěšně
oslňuji svou šestiwattovou halogenovou čelovkou. Také tím způsobuji
u místních obyvatel pocity zájmu a překvapení. |
21.06.2001
20:30 |
Doprovázím
Jackie domů, procházíme čtvrtí Kalingalinga blízko
univerzity, kde bych pravděpodobně v tuto dobu bez doprovodu
jako běloch přežil tak deset minut. Možná se mýlím, ale
tato teorie se obtížně testuje (není jak předat zprávu o výsledku
měření). |
21.06.2001
20:35 |
Jde s námi
neznámé individum, nedá se odehnat ani přesvědčit, aby šlo
po svých. Jackie dochází, že chce asi peníze, dostává tisíc
Kvača, v přepočtu 12,40 Kč a konečně odchází. |
21.06.2001
22:10 |
Přijela
dcera majitele privátu, prý nakrmit psy, Maxe a Jessie. Vysvětlili
jsme jí, že máme také hlad a v ceně našeho ubytování byla dohodnuta snídaně
a v kuchyni již není nic. Poté začala telefonovat mobilem a
shánět nějaké potraviny, což se jí, musíme uznat, nakonec
podařilo. |
22.06.2001
03:27 |
Vzbudil nás
majitel privátu, troubil autem před domem a že prý nemá klíče.
David se šel po deseti minutách podívat z okna a pak si šel
zase lehnout a přikryl si hlavu polštářem. |
22.06.2001
03:30 |
S nervama
nakonec nevydržel Petr a šel otevřít. Pavel prý nic neslyšel a vzbudil ho
prý až Petr. Já dělal mrtvého brouka ale vím všechno.
Jinak bych to totiž nemohl zapsat. |
22.06.2001
05:30 |
Vstáváme
brzy, neboť se musíme vydat na stanoviště autobusů, čím dřív,
tím lépe, nikdy však není jistota, že se do autobusu
dostaneme. |
22.06.2001
11:12 |
Jsme na cestě
minibusem Lusaka-Livingstone, odjezd 7:24, Euro-Africa Bus Service,
stanoviště je před nejvyšší budovou Lusaky. Do velkého
autobusu se však nevejdeme, jedeme v minibusu. Zase to je o něco
levnější. |
22.06.2001
11:43 |
Při nástupu
do autobusu nám velmi chyběla plynová maska, při jízdě prašnou
cestou respirátor. Cena jízdenky 35 000 kačen, to je v přepočtu
asi 434 Kč. |
22.06.2001
11:53 |
Sedíme na
zadních sedadlech, čtyři vedle sebe, dost namačkáni. Řidič
se nás několikrát pokoušel přimět, abychom pustili mezi nás
ještě někoho pátého. Jediná naše odpověď na které jsme
trvali: absolutely impossible. |
22.06.2001
11:55 |
V minibusu
jelo 31 lidí včetně nás, řidiče a dvou dětí, sedících
někomu na klíně. Žádné místo nebylo volné, jeden člověk
dokonce musel stát. Kvůli nám. My jsme sobecky zabrali ve čtyřech
lidech celá čtyři místa, když místních obyvatel se tam
vejde pět. |
22.06.2001
13:37 |
Před
hodinou Petr prohlašoval, že se mu vyhazování odpadků z
autobusu příčí. Nyní se rezolutně dožadoval "ať už
tu PET lahev konečně vyhodíme". Z cvičných důvodů
jsme ho nechali provést proceduru osobně. |
22.06.2001
15:20 |
Příjezd do
Livingstonu, cesta trvala 8 hodin, stejný počet hodin jsme
nedobrovolně filtrovali plícemi vzduch od prachu. |
22.06.2001
15:45 |
Sedíme v
centru Livingstonu v zahradní restauraci, vyměňujeme peníze
a nalézáme ubytování. Za 40 000 třílůžkový pokoj, ve
kterém můžeme přespat všichni. V přepočtu na naše vychází
ubytování 124 Kč na jednoho. |
24.06.2001
17:08 |
Jíme sadzu,
kterou nám nosí velmi sympatická servírka s mnoha copánky.
Sadza je něco mezi ztuhlou nesladkou krupicovou kaší a
objemovým krmivem pro krávy. |
24.06.2001
18:37 |
Odjíždíme
vlakem Victoria Falls - Bulawayo, 372 zimbabwských dolarů za economy class
(2. třída asi 680 ZID, 1. třída asi 950 ZID), 451 km vzdálenost po kolejích. |
25.06.2001
09:10 |
Příjezd do
Bulawaya, zpoždění je přesně 2:05, vzdušná vzdálenost
379 km. průměrná rychlost vlaku nám vyšla asi 30 kilometrů
za hodinu. |
25.06.2001
10:07 |
Odjíždíme
z Bulawaye do Masvinga. |
25.06.2001
12:15 |
Jíme
pomeranče, vyšly nás několikanásobně levněji než u nás. |
25.06.2001
13:26 |
Autobus je
velmi pohodlný, poloprázdný, rychlý (občas i 120 km/h). Zbývá
už jen asi 50 km do Masvinga. |
25.06.2001
14:18 |
Přijíždíme
do Masvinga, budeme tam asi za 15 minut. |
25.06.2001
14:18 |
Bydlíme
v hotelu Backpacker's. |
26.06.2001
10:20 |
Prohlížíme
si Great Monument, právě jsme u skalního megafonu. |
26.06.2001
20:35 |
Odjíždíme
minibusem do Beitbridge. V poslední čtvrtině je pořádná
mlha. |
27.06.2001
01:45 |
Jedeme
autobusem trasu Masvingo-Beitbridge, odjezd asi 20:40, příjezd
bude asi ve 2:15. Cesta stála každého 800 ZID, v přepočtu
290 Kč. |
27.06.2001
01:57 |
Venku je
silná mlha, autobus jede velice pomalu. To je pro nás dobře,
protože hraniční přechod je v noci uzavřen a my musíme do rána
nějak přečkat. |
27.06.2001
06:41 |
Čekáme, až
otevřou celnici. V autobusu jsme snědli avokádo. Je zima,
mlha se rozpouští. |
27.06.2001
09:00 |
Cesta Beitbridge - Messina, jeli jsme minibusem, vzdálenost asi 12 km,
cena 10 SAR na osobu. Napsali jsme se do seznamu pasažérů a
ten kousek od hranic kontrolovala policie. |
27.06.2001
10:40 |
V Messině
jsme se pokoušeli najít vlakové spojení, vlaky jely dva,
ranní již odjel, další jel až v 16:30. |
27.06.2001
10:40 |
Jeli jsme
stopem, postupně 4x, poslední stop byl nejlepší, v
Nelspruitu jsme byli asi v 19:15 hodin. |
27.06.2001
17:00 |
Někde v
okolí je konvektivní bouře, slabě prší a je téměř zataženo.
Zatím jsme takové počasí v Africe nezažili. |
27.06.2001
21:45 |
Ubytováváme
se v Sun Lodge, cena chatičky pro 4 lidi je 200 SAR, v přepočtu
1080 Kč. |
28.06.2001
09:00 |
Petr nám
oznamuje návrh dnešního programu: prohlídka rezervace dva
dny, 650 SAR na osobu, jídlo je v ceně, vše nám zajistí
Brian, který
nás také bude provázet. |
28.06.2001
10:25 |
Jedou s
námi Kieth a Brian, řidič a průvodce, u kterého zároveň
bydlíme. |
28.06.2001
11:15 |
Jedeme do
rezervace. Africké hory jsou pravděpodobně druhé nejstarší,
3,5 miliard let. |
28.06.2001
13:10 |
Odjíždíme
z vesničky Graskop, kde jsme si všichni dali "chicken with
mashrooms" a bylo to dobré. Platili to průvodci, což bylo také
dobré. |
28.06.2001
14:38 |
Prohlíželi
jsme si Lisbon waterfall. Ze správného směru byl
vodopád duhový. |
28.06.2001
15:02 |
Nádhera,
Blyde River Canyon! Je to celé dolomit, proto to voda tak
snadno eroduje. |
28.06.2001
20:00 |
Procházím
se městem Nelspruit a sháním kazetu do videokamery. Město
je prakticky prázdné, občasní chodci jsou jen bezdomovci
nebo prostitutky. Všichni černoši. |
28.06.2001
20:30 |
Vynulovala
se mi GPS, pravděpodobně proto, že jsem do ní vložil ve tmě
obráceně baterie, když chtěli
kluci vědět, jak je to ještě daleko. |
29.06.2001
04:45 |
Odjíždíme
do rezervace, prohlédnout si africké zvířectvo. Je ještě
noc. Slunce bude vycházet až v 6:42. |
29.06.2001
07:07 |
Právě jsme
si prohlíželi dva lvy, procházející se po silnici. A oni nás.
Vypadali velice mírumilovně. Z auta jsme však nevystupovali. |
29.06.2001
08:00 |
Při vyměňování
se Martina a Pavla na sedadlech za řidičem kvůli lepší
pozici na focení se mi podařilo vypustit stlačením baťůžku
trochu obranného pepřového spreje. Bohužel pravděpodobně mými
zády a prokazatelně v mém baťůžku. |
29.06.2001
08:05 |
Nejprve jsme
nevěděli co se děje, Pavel překvapivě prohlásil, že nic
necítí, když mu před tím vadil v různých dopravních
prostředcích jakýkoliv náznak zápachu. |
29.06.2001
08:07 |
David se nás
snažil uklidnit, že je to jen nějaká voňavka a nejvíc to
opět překvapivě vadilo Petrovi, když několik dní před tím
necítil nic. Důvod možná byl, že seděl vzadu. |
29.06.2001
08:15 |
Pěkně jsem
to od všech schytal a kdyby David nemírnil Petrův momentální
vztah k mému baťůžku, asi by zůstal v rezervaci a měla by
ho nějaká opice. |
29.06.2001
09:56 |
Zastávka u
Skukuzy. Naše auto má značku CLV 457 MP, je to šedomodrý VW
Microbus 2.5i, s reklamou na kapotě Pachedu Wild Life Tours,
083 601 2594. |
29.06.2001
10:19 |
Jsme v
muzeu, u vchodu je socha James Stevenon-Hamilton, 1902-1947. |
29.06.2001
11:12 |
Odjíždíme
od Skukuzy, kde jsme si prohlédli muzeum. |
29.06.2001
13:51 |
Odjíždíme
od Lower Sabie. Dali jsme si tam "Hamburger with chips", třikrát,
David si dal Magnum. |
29.06.2001
14:10 |
Viděli jsme
gazely, dva hrochy, postupně přišlo pět prasátek. Hroši a
prasátka se rochnila v bahně. |
29.06.2001
14:38 |
Viděli jsme
antilopy, už s námi ani nehnou, jsme zmlsaní (Petrův výrok),
je to jako u nás třeba slepice (Martin) nebo kočky a psy
(David). |
30.06.2001
20:10 |
Za chvíli
startujeme z Johannesburgu do Londýna. Mám místo 38G. |
30.06.2001
20:46 |
Máme zpoždění.
Už 30 minut. |
30.06.2001
20:47 |
Poletíme
Boeingem 747-SP, počet motorů 2, cestujících 260, délka
56,3 m, rozpětí křídel 59,64 m, výška 20,06 m, max. objem
paliva 185 875 l, rychlost 908 km/h. |
30.06.2001
21:19 |
Právě jsme
se odlepili od runwaye v Jo'burgu, zapsal jsem si to až později,
neboť co kdyby letadlo kvůli rušení z mého HPC spadlo. |
30.06.2001
21:19 |
Zpoždění
je více jak hodina. |
01.07.2001
07:54 |
Jsme v Londýně,
kde je 6:54, z letadla jsme se však dostali až v 7:35, naše
letadlo OK653 má odlétat v 7:40. |
01.07.2001
07:54 |
Doba letu
Jo'burg-Londýn byla 10:35:33, letěli jsme ve výšce 12 km
rychlostí 900 km/h. |
01.07.2001
16:13 |
Už jsme na
palubě letadla, ale jiného. To první ulétlo. Zato jsme se však na letišti
najedli za peníze South African Airways. |
01.07.2001
16:22 |
Opět poletíme
Boeingem 737-400. |
01.07.2001
16:38 |
Startujeme z
Heathrow letadlem ČSA, Terminal 2, Gate 11, runway nevím,
nestihl jsem změřit azimut, přibližně však na západ. |
01.07.2001
16:38 |
ČSA
má opět zpoždění, 59 minut, prý kvůli hustému provozu. V
Londýně jsme strávili 8 h 44 m. |
01.07.2001
16:41 |
Je vidět La
Manche a veliký úsek anglického pobřeží a mnoho lodí. |
01.07.2001
17:39 |
Let má
trvat asi 1 hodinu a 40 minut, výška 10 km, rychlost 800 km/h, máme
letět přes Karlovy Vary, Křivoklát, Cukrák a Barrandov. |
01.07.2001
18:22 |
Přistáli
jsme v Ruzyni, dotek se zemí nastal v 18:07:21, ve vzduchu jsme
byli 1 hodinu, 28 minut, 25 vteřin. |
01.07.2001
18:24 |
Čekáme na
zavazadla, Expedice Solar Eclipse 2001 ještě nekončí, neprošli
jsme zatím celní kontrolou. |
01.07.2001
18:35 |
Petr na letišti
oficiálně vyhlašuje konec Expedice. Čekají nás však
hodiny úmorného zpracování výsledků. |
|
|